A Mágus a Tarot első lapja. A Tarot nevű mágikus kártyapakli elsősorban nem jóslásra való, hanem metafizikai princípiumok feltárására. Alább A Mágus archetípusának értelmezését, kibontását olvashatod. Ama princípiumnak, amely a jelen mágikus műhelyben is életre kelt. A Tarotnak rengeteg változata van. Ezen az oldalon már láthattad A Mágus lap Rider- és Crowley-féle változatát, itt pedig a marseille-i található.
Kép: Férfi, fején lemniszkátaszerű kalap, kezében pálca, előtte asztal, az asztalon mindenféle eszközök: pohár, kés, tallér.
Íme a vásári bűvész. Kezdődik az előadás. A varázsló. Ő az, aki a dolgokat onnan veszi elő, ahonnan akarja. A zsákból, a zsebéből, a pohárból vagy a semmiből. Ő a mágus. A görögök poiétésznek nevezték. Mexikóban egész nép volt ilyen poiétészből, toltékoknak hívták őket. A görög és az indián szó ugyanazt jelenti: ő az, aki csinálja, a készítő. Csaknem a mester. De mindenesetre a művész, vagyis a költő. E mágia nélkül nincs semmi, és előbb van, mint az értelem. Azt mondják, hogy a vademberek a sarkvidéken meztelenül dideregnek, de ki vannak festve és hajviseletük kifogástalan. Böhme azt mondja, hogy az egész teremtést a göttliche Magie tartja fenn. Ez az a pont, amikor minden értelmes gondolkozás megáll és az ember elcsodálkozik. Alles stehet im Zeichen der Wunder. Mindaz, ami van, itt válik meghatározhatatlanná. Ezért mindazt jelenti, ami Egy, egyetlen és egyszeri és utánozhatatlan és megismételhetetlen és áthatolhatatlan. Miért? Mert nincs belőle több, csak ez az egy. E képet némelyik tarot-ábrázolás koldusnak mutatja be, egészen helyesen. A koldusnak semmije sincs, tulajdon nem köti, és az lehet, aki akar, vagyis az lehet, aki.
Ez az Egy az ember, aki ha a birtoklás szenvedélyét levetette, szabad. A szerzetes. A hindu szannjaszin. A tibeti láma. A taoista. A zarándok. Azt lehetne mondani, hogy a vásári bűvész és a kikiáltó és a ripacs fordított szerzetes. De nem. Mindegyik ugyanazt a mágiát űzi. Az Egy mágiáját. A delphoi szentély egyik felirata: ei. Annyi, mint: Légy! Fiat. Az Ótestamentumban, amikor Jahvét megkérdezték, hogy kicsoda, így válaszolt: vagyok, aki vagyok (héberül ugyanakkor azonban: voltam, aki voltam és leszek, aki leszek). Ennek a Légy-nek és ennek a Vagyok-nak semmiféle előzménye nincs. Senki és semmi másra vissza nem vezethető és semmiből meg nem magyarázható és nem érthető. A skolasztikusok azt mondják, hogy ez az individuum ineffabile. Azonosítás nincs és nem is lehet. Senki mással nem egyenlősíthető. Mágikusan egyszeri, mint az ujjlenyomat, mint az arc. Amit meg lehet fogni és megvizsgálni és színvallásra szólítani és megkötözni és megölni, az a kéz, a láb, a test, az értelem, az emlékezet, a tudás, a képesség, a szenvedély, az érzék. Az Egyet nem lehet. Az Egy mindig kirepül és szabad. Amit be lehet csapni és elvakítani és megtéveszteni, az az ész, a szem, a fül, az íny, az érzés. Az Egyet nem lehet. Ez a minden létező meghatározhatatlansága és a létezés egyetemes fundamentuma. Ez a törvény: legyél. Az ember minél inkább ez az Egy, megfoghatatlanságában, annál teljesebben egyesül minden létezővel, aki közül mindegyik meghatározhatatlan egy.
Hamvas Béla: Tabula Smaragdina; Mágia szutra. Budapest, 2001, Medio.
A bejegyzés trackback címe: